Monday, June 14, 2010

Ο Καββαδίας ....ταξιδεύει






Κλικ για μεγένθυση Κλικ για μεγένθυση  Κλικ για μεγένθυση


Έκθεση - αφιέρωμα στον ποιητή Νίκο Καββαδία με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του οργανώνει το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στις Εστίες και τα Παραρτήματά του. Το αφιέρωμα θα ξεκινήσει από την Τεργέστη, στις 18 Ιουνίου, με συναυλία του μουσικού συνόλου «Πήγασος» από τη Λουμπλιάνα της Σλοβενίας και παρουσίαση του έργου του ποιητή. Είναι η πρώτη φορά που ο Νίκος Καββαδίας παρουσιάζεται στην ιταλική γλώσσα. Στην έκθεση προβάλλεται και το ντοκυμαντέρ Με τα μάτια στραμένα στη στεριά της Κατερίνας Πατρώνη.

Το αφιέρωμα στον Ν. Καββαδία προγραμματίζεται να παρουσιαστεί σε πόλεις της Ιταλίας, σε Παραρτήματα (Βερολίνο, Οδησσό, Αλεξάνδρεια) και Εστίες του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (Βελιγράδι, Σόφια, Βουκουρέστι, Τίρανα) στις αντίστοιχες γλώσσας σε μια προσπάθεια του ΕΙΠ να καταστεί το έργο του ποιητή κτήμα του κοινού κάθε χώρας.



Η έκθεση επιχειρεί να γνωρίσει στο κοινό της Ιταλίας τον ποιητή Νίκο Καββαδία (1910- 1975). Στη λογοτεχνική ιστορία της Ελλάδας ο Καββαδίας είναι ο ποιητής των θαλασσών, του ατελέσφορου έρωτα αλλά και του πρωτόγνωρου εκείνου ήθους που πηγάζει από τις σχέσεις ανάμεσα σε ναυτικούς και γυναίκες των λιμανιών, σε ανθρώπους με διαφορετική πολιτισμική προέλευση.

Ένας σύγχρονος Οδυσσέας. Με μοναδική διαφορά ότι ο Καββαδίας δεν ονειρεύτηκε ποτέ την επιστροφή στη στεριά, δεν αναζήτησε την Ιθάκη του. Αντίθετα, πόθησε να ταφεί «σε κάποια θάλασσα βαθιά στις μακρινές Ινδίες» κάτι που δεν πραγματοποιήθηκε και άφησε την τελευταία του πνοή στη στεριά. Ο μαρκονιστής των φορτηγών πλοίων, ποιητής και συγγραφέας της περιπλάνησης, εραστής της θάλασσας, των λιμανιών και των γυναικών που συχνάζουν εκεί, ο φίλος και ο αδελφός με τους ναύτες των καραβιών, δεν ανήκει στους ποιητές εκείνους που ύμνησαν την Ελλάδα, τα τοπία, την ιστορία, τους ανθρώπους της χώρας του. Δεν περιγράφει τις συνθήκες της εποχής (1930-1970) της πατρίδας του, εκτός από 2-3 ποιήματα κι αυτά εκτός των ποιητικών του συλλογών.

Δεν θα τον βρει κανείς στο Αιγαίο πέλαγος ή σε κάποιο ελληνικό νησί. Ο Καββαδίας κινείται συνεχώς. Είναι κάπου ανάμεσα στο Περού και την Άπω Ανατολή, στην Αφρική και στη Δυτική Ευρώπη. Αντιμέτωπος με τα στοιχεία της φύσης, τους ανθρώπους του κόσμου, τους πόθους και τα όνειρά εκείνων που πατρίδα τους είναι το καράβι, ανάμεσα σε ουρανό και θάλασσα και ξενιτιά το στεριανό λιμάνι.

Ο λόγος του, ένα βιωματικό ποιητικό υλικό με σαφή θεατρικότητα, διακρίνεται για τον διεθνή, κοσμοπολίτικο, χαρακτήρα του και τις πολυπολιτισμικές επιρροές του. Στους στίχους του θα βρει κανείς αναφορές στις ελαιογραφίες του Γκόγια, τις φιγούρες του Μοντιλιάνι, πίνακες του Τζιορτζόνε αλλά και ολόκληρα ποιήματα αφιερωμένα στο Λόρκα και στον Τσε Γκεβάρα.

Στην έκθεση Νίκος Καββαδίας: ο ποιητής των θαλασσών και του ανεκπλήρωτου έρωτα 100 χρόνια από τη γέννησή του υπάρχουν σκηνές από τη ζωή και τα ταξίδια του Ν. Καββαδία, φωτογραφίες με πρόσωπα και λιμάνια που παραπέμπουν στο λόγο του ποιητή. Ανάμεσά τους παρεμβάλλονται ποιήματα και κείμενα- όλα μεταφρασμένα στην ιταλική γλώσσα- σε μια προσπάθεια να προσεγγίσει ο επισκέπτης την ποίηση του Μαραμπού (υποκοριστικό που προσέδωσαν στον ποιητή οι φίλοι του από τον τίτλο του ομώνυμου ποιήματος)

Την έκθεση συμπληρώνουν βιογραφικά στοιχεία, χρονολόγιο, εργογραφία και μια συλλογή με όλες τις εκδόσεις που κυκλοφορούν στην Ελλάδα -έργα του Νίκου Καββαδία, (εκδόσεις 'Aγρα), μελέτες για το έργο του, οπτικοασκουστικό υλικό με ερμηνείες μελοποιημένων ποιημάτων. Στο χώρο της έκθεσης προβάλλεται το ντοκυμαντέρ της Κατερίνας Πατρώνη Με τα μάτια στραμένα στη στεριά που είναι εμπνευσμένο από το έργο του Νίκου Καββαδία και παρουσιάζει τη ζωή των ναυτικών στο καράβι. (
Δείτε το πρόγραμμα)

Κλικ για μεγένθυση Κλικ για μεγένθυση Κλικ για μεγένθυση


Διάρκεια: 18 Ιουνίου- 18 Ιουλίου 2010
Αίθουσα FILOXENIA VIA MAZZINI 3, TRIESTE
καθημερινά 5-9 μ.μ.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ : Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού σε συνεργασία με το Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Τεργέστης και την Ελληνική Κοινότητα της Τεργέστης.

No comments: