Sunday, July 11, 2010

Ο Μπαχ ροκάρει..


«Absolute Bach Re-invented». Μπαχ με ροκ και χιπ-χοπ; Πόσες, αλήθεια, «αναγνώσεις» μπορεί πλέον να δεχθεί ένας κλασικός συνθέτης; Για να δούμε αν το «Absolute Ensemble» από τη Νέα Υόρκη θα δικαιώσει τον τίτλο της συναυλίας που θα δώσει μεθαύριο στο Νέο Μουσείο Μπενάκη (της οδού Πειραιώς) με μαέστρο τον Κριστιάν Γιάρβι. Το σύνολο, πάντως, μπορεί να καυχιέται, 17 χρόνια μετά την ίδρυσή του, ότι έχει ταράξει τα νερά της δισκογραφίας και της λόγιας μουσικής.
Το «μουσικά παμφάγο» σύνολο, οι Absolute Ensemble, όπως αποκαλεί χαϊδευτικά την ομάδα του ο μαέστρος Κριστιάν Γιάρβι.
Με μια υποψηφιότητα στα Grammy και το βραβείο των γερμανών κριτικών δίσκου στις αποσκευές τους, οι Absolute Ensemble, που έρχονται πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών, υπόσχονται ένα προκλητικό αποτέλεσμα που θα μας κεντρίσει ν' ανακαλύψουμε εκ νέου τον μεγάλο συνθέτη. Σολίστες θα είναι ο Δημήτρης Παπαθεοδώρου στο πιάνο και ο Μιλτιάδης Παπαστάμου στο βιολί -ο τελευταίος άλλωστε (γεννημένος στο Μέμφις των ΗΠΑ το 1966) είναι από τους ιδρυτές του συγκροτήματος, το οποίο, όπως μας είπε, ξεκίνησε από μια πολυεθνική παρέα συμφοιτητών του στη Μουσική Σχολή του Μανχάταν.
Σήμερα, τρεις αιώνες μετά τις «Παραλλαγές» του Μπαχ, το Absolute Ensemble επιχειρεί μια εντελώς νέα προσέγγιση του έργου - ένα ιδιότυπο ταξίδι από την μπαρόκ μουσική στη ροκ, μέσα από παραδοσιακές τσιγγάνικες μελωδίες και χιπ-χοπ. «Δεν θα ακούσετε μόνο Μπαχ, αλλά και πολλές νέες συνθέσεις που υπαινίσσονται Μπαχ ή εμπνέονται από αυτόν», εξηγεί ο εκλεκτός βιολιστής.
Με αυτοσχεδιασμούς και διασκευές
Ο Γιάρβι έδειχνε ανέκαθεν έναν ενθουσιασμό για κάθε είδος μουσικής έκφρασης. Γι' αυτό και το «μουσικά παμφάγο» σύνολό του, όπως το αποκαλεί ο ίδιος χαϊδευτικά, δημιουργεί παραστάσεις ασυνήθιστες στο χώρο της κλασικής. Τα μέλη του καλούνται συχνά όχι μόνο να αυτοσχεδιάσουν, αλλά και να διασκευάσουν και να συνθέσουν έργα. Με γνώμονα την ένωση και όχι το διαχωρισμό των μουσικών ειδών, το σύνολο ενσωματώνει στην κλασική του παράδοση μουσικές κάθε είδους, από την τζαζ και τη ροκ έως τις μουσικές του κόσμου και το χιπ-χοπ.
«Και παλιότερα έχουν γίνει απόπειρες για τέτοια μουσικά "μπερδέματα", λέει ο Μ. Παπαστάμου. «Αλλά με μεγαλύτερη δειλία και πιο μοναχικά. Εμείς το κάνουμε με περισσότερο θάρρος -και ενδεχομένως θράσος- και σε μονιμότερη βάση».
Πώς «δένει», αλήθεια, ο Μπαχ με το χιπ χοπ και τη ροκ; «Κανένα τέτοιο μπέρδεμα ήχων δεν μπορεί να πει κανείς πως ως ιδέα είναι καλο ή κακό», υποστηρίζει. «Το θέμα είναι: ακούγεται καλά; Το ίδιο ισχύει και για κάθε τι καινούργιο στη γαστρονομία: πάει η πάπια με σοκολάτα;»
Η «συνταγή» της Βανέσας Μέι, πάντως, δεν αρέσει σε όλους... «Η Μέι παίζει καλά μεν, αλλά χωρίς αξιόλογο αποτέλεσμα. Εκανε την κλασική, ποπ. Εμείς προσθέτουμε ετερόκλητα στοιχεία, αλλά έχουμε σοβαρότερες προθέσεις από μια μουσική-ασανσέρ. Δεν κάνουμε easy listening».
Τους ίδιους μουσικούς θα δούμε και στη Μικρή Επίδαυρο την Παρασκευή και το Σάββατο με ένα πιο ελληνικό πρόγραμμα που τιτλοφορείται «Absolute Heaven and Hellenic». Εδώ, ο Μιλτιάδης Παπαστάμου (ακουστικά, ηλεκτρικά και πρωτότυπα βιολιά) θα έχει παρέα τον Αλκίνοο Ιωαννίδη (τραγούδι, κιθάρα, λαούτο) και τον Βαγγέλη Καρίπη (κρουστά, φωνητικά).
Μακριά από κάθε σοβαροφάνεια, η βραδιά θα συνδυάζει την «κλασική» μουσική του 21ου αιώνα, την τζαζ, τη world music και τη ροκ με το μεσαιωνικό κυπριακό και το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, τον αυτοσχεδιασμό και τους νέους τρόπους γραφής.
«Θα ακούσετε κομμάτια του Αλκίνοου, δικές μου μουσικές που θυμίζουν λίγο Βαλκάνια, παραδοσιακά τραγούδια αλλά και ένα κοντσέρτο για βιολί του αμερικανού συνθέτη Τζιν Πρίτσκερ που βασίζεται στους αρχαίους ελληνικούς μουσικούς τρόπους. Με εμβόλιμα αποσπάσματα από ποίηση του Λίνου Ιωαννίδη που "μπαίνουν" από dj: δηλαδή τον ίδιο το συνθέτη που χειρίζεται κομπιούτερ ζωντανά επί σκηνής».
www.enet.gr

No comments: